Dodge and Burn (D&B) retusálás technika
Ezt a technikát nem elég megtanulni, vagy lemásolni egy másik retusőr mozdulatait, ennek meg kell érteni a működését, hogy mit, miért és hogyan használjunk. Fontos, hogy tudjuk mi az, amit el szeretnénk érni a retusálás során, milyen végeredményt szeretnénk látni elkészült képünkön. A Photoshop mellé egy elengedhetetlen eszköz ehhez a retusálási formához a digitális rajztábla, amelynek segítségével tökéletes bőrfelszínt érhetünk el. Szeretném ezt a lehetőséget kicsit részletesebben bemutatni nektek, hogy betekintést nyerjetek, miért is éri meg használni.
Miről szól a Dodge & Burn?
A D&B-t más néven pixel alapú retusálásnak is nevezik. Használata során eltávolítjuk a nem kívánt bőrhibákat, árnyékokat és fényeket. Nagyobb felület esetén fényelhetünk és kontúrozhatunk is ezzel a funkcióval, viszont gyakran esnek túlzásba az utómunka során a fotósok és retusőrök, ezért fontos ismerni több dolgot is, mint például az alábbiakat:
- emberi anatómia (festők és szobrászok ábrázolása elsősorban)
- a fény eloszlása – hogy megértsd miként oszlik el a fény a formákon vagy különböző témákon (divat, beauty, portré), kemény és lágy fény tulajdonságai
- fény és árnyék eloszlása a vizuális művészetben
- aktuális smink trendek ismerete – ez hasznos lehet a kontúrozás és további műveletek során
- megérteni az aktuális trendeket a divat és beauty fotózás területén, megtalálni az arany középutat
Amit leginkább szoktam javasolni, hogy nézegessetek minél több divat magazint, weboldalt, más fotósok vagy retusőrök képeit. Figyeljétek meg a főbb vonásokat, mik azok, amik több helyen is megmutatkoznak, alakítsátok ki a saját látásmódotokat, hiszen ezt beépíthetitek a retusáláson túl a fotózásotokba is. Látogass el a Pinterest oldalára, regisztrálj vagy lépj be, hozz létre „pin”-eket különböző témakörökben (pl.: beauty, fashion, make-up) és gyűjts hozzájuk minél több profi képet, amit közel érzel a te ízlésvilágodhoz.
Mikro és globális Dodge & Burn
Két részre oszthatjuk ezt a technikát, az egyik a mikro D&B a másik pedig a globális D&B. Mi a különbség a kettő között? A mikro D&B során pixel alapon retusálunk, a legapróbb részletekig, sokszoros nagyítással, míg a globális D&B esetében nagyobb felületeket javítunk, kontúrozunk, „szobrászkodunk”. Az utóbbi esetében elhagyható a nagyítás, szabad szemmel, akár teljes méretben is jól látható hibákat korrigálunk.
Dodge & Burn használata a gyakorlatban
Mint azt említettem, ennek egy fontos eszköze a digitális rajztábla. Mint azt már egy korábbi bejegyzésemben kifejtettem, számos előnye van a használatának, amit többek között ennél a folyamatnál is kiválóan tudunk hasznosítani. Többféle lehetőségünk is van ennek a használatára, egyik legjobb az 50%-os szürke rétegen történő retusálás. Ezt úgy hozhatjuk létre, ha ALT gomb lenyomása mellett új réteget hozunk létre. Amikor felugrik az ablak, kiválasztjuk a lágy fény keverési módot és kipipáljuk az 50%-os szürke réteg opciót. Ezen a felületen dolgozhatunk ecsettel vagy dodge és burn eszközökkel is. Továbbá lehetőség van még görbék használatára is D&B során.